| Forfatter |
Start Guide |
V34
Administratorer

Antal indlæg: 950
Bopæl: Hobro
| Lagt på d. 13-06-2007 16:29 |
|
|
Hej, jeg er igang med, som der er blevet spurgt om, at lave en Start Guide til ny kommende.
Denne start guide omhandler både Le Parkour og Le-Parkour.dk som side.
Dette er de nuværende spørgsmål jeg har stillet. Jeg har ikke skrevet nogle svar endnu, så det ville være en stor hjælp hvis nogle gad stille flere spørgsmål og besvære i deres post.
Parkour's Historie
- Hvad er Parkour?
- Hvor startede det?
- Hvem er skaberen af Parkour?
Dit Parkour
- Hvordan kommer jeg igang?
- Hvad skal jeg tage hensyn til?
- Er Parkour ulovligt?
- Hvor kan jeg træne?
- Hvad for noget udstyr skal jeg have?
Le-Parkour.dk
- Hvilke regler er der her?
- Hvordan giver jeg et svar i en tråd?
- Hvordan opretter jeg en tråd?
- Hvordan søger man?
I må meget gerne komme med rettelse og deslige.
"Flips is an important part of Parkour" - Daniel Ilabaca [FAILED]
"Men hvis du ér en kat, vil du jo nødigt blive sammenlignet med en bøffel ^^" - Qawl
Redigeret af V34 d. 13-06-2007 16:57 |
|
| Forfatter |
RE: Start Guide |
Tenshi
Brugere

Antal indlæg: 25
Bopæl: Nørrebro
| Lagt på d. 13-06-2007 16:47 |
|
|
"Hvad for noget udstyr skal jeg have?"
Bare noget tøj du kan godt bevæge dig i. Du må godt bruge handsker hvis du vil men det er ikke nødvendigt.
"Hvor skal jeg træne?"
Prøv at se Hotspots forummet om du kan finde nogle spots i din område. Ellers bare gå rundt og du finder sikkert et sted hvor du kan træne.
p.s. sorry for alle de fejle jeg har lavet. Er ikke så god til at stave +.+
Proud to be what i am.
LIETUVA LIETUVA LIETUVA
Redigeret af Tenshi d. 13-06-2007 16:53 |
|
| Forfatter |
V34
Administratorer

| Lagt på d. 14-06-2007 16:00 |
|
|
Det må i meget gerne gøre. Men husk i skal forklare det til en person der ALDRIG har set noget til Parkour.
Så gør det forståeligt for din Mormor.
Grundreglen.
"Men hvis du ér en kat, vil du jo nødigt blive sammenlignet med en bøffel ^^" - Qawl
Redigeret af V34 d. 14-06-2007 16:01 |
|
| Forfatter |
Saebekassebil
Brugere
Antal indlæg: 168
| Lagt på d. 14-06-2007 16:47 |
|
|
endten skrive du nederest på siden, iden lille box "hurtigt svar"
eller også klikker du på "Quote" knappen. og referer til netop det indlæg
klik ind på den forums afdeling som din topic mest høre sammen med, og klik "new Thread" i højre hjørne
- Hvordan søger man?
klik på søg i menuen, klik på om du vil søge i: artikler, nyheder, debatindlæg osv. og skriv derefter i søgeboksen det du vil søge efter
Håber det var ok besvaret
|
|
| Forfatter |
chr0606
Brugere
Antal indlæg: 18
Bopæl: Skovby - galten
| Lagt på d. 14-06-2007 19:39 |
|
|
Dit Parkour
- Hvordan kommer jeg igang? du kommer sådan set bedst igang ved at snakke med nogle af dine venner om i ikke skulle prøve det.
- Hvad skal jeg tage hensyn til? tag hensyn til dig selv og andre i forhold til sikkerhed.
- Er Parkour ulovligt? parkour er ikke direkste ulovligt, men det er ulovligt at gøre det på private grunde i lignende.
- Hvor kan jeg træne? du kan træne over alt. i din have, i en skov, i en by?
- Hvad for noget udstyr skal jeg have? du behøver ikke noget udstyr, men et par løbesko og noget musik ville være en rigtig god idé.
håber det kunne hjælpe?
hvis du vil noget så add mig på msn ?
og skriv lige at du er her fra? |
|
| Forfatter |
Qawl
Brugere

Antal indlæg: 2486
Bopæl: Ballerup
| Lagt på d. 14-06-2007 21:21 |
|
|
Dit Parkour:
- Hvordan kommer jeg igang?
Der er mange forskellige meninger omkring hvordan man rigtigt kommer igang, men den måde som jeg har fundet mest fornuftig og set ud til at have hjulpet dem der har fulgt den, er nok følgende:
Brug noget tid på internettet!
Lad være med bare at se den første og fedste film, og så tro at du kan alt; når jeg siger Brug noget tid, mener jeg brug nogen dage på at være på internettet og læse omkring Parkour.
Se en masse videoer og få dig en forstilling om hvad det er.
Søg derefter på Parkour og find nogen artikler som forklarer hvad det er.
Du har på dette tidspunket fået en idé om hvad Filosofien er, men søg endnu mere om det.
Find derefter en masse tutorials omkring hvordan du laver de forskellige teknikker; vigtigste af alt landings tutorials!
Nu er det tid for dig at komme ud i verden og det er så enkelt på dette tidspunkt at det eneste du har brug for er;
et par sko og nogen bukser du kan bevæge dig i (JOGGING-BUKSER!).
Så er du parat til at hoppe ud i verden.
MEN husk hvad du har lært! Øv dig på dine teknikker, husk ikke at gå for hårdt til den (specielt hvis du ikke er atletisk bygget til at starte med) og så lyt til din sunde fornuft!
Hvis du er i tvivl om noget gå hjem igen; se tutorialsne igennem igen, læs artiklerne igen hvis du var i tvivl om Filosofien og lign.
Hellere være på den sikre side!
Spørg evt. om hjælp på Le-parkour.dk, men tjek først om lign. post allerede er postet af andre brugere.
Med tiden vil du selv udvikle dit syn på Parkours Filosofi og din egen vej, den er svær at forklare, men jeg tvivler ikke på at den dag du oplever det, ved du det.
------------------------------
- Hvad skal jeg tage hensyn til?
Din egen krop for det første!
Gør noget ondt, de samme steder igen og igen?
Så lav en thread på Le-parkour.dk og fortæl os hvad dit problem er, så kan det være vi kan hjælpe dig.
Din krop er dit eneste redskab i Parkour og derfor er det vigtigt at passe på det!
- Selv hvis du bare er usikker er det bedre at spørge, i stedet for at lave noget som er forkert!
De varige skader er dem som du ikke kan mærke på stedet!
Derudover skal du tage hensyn til dine medmennesker, da dette også kan skade Parkour's ry; hvis nogen mennesker beder dig om at lade være med at lave det, det pågældende sted: Så lad være!
- Hvis du mener at det er meget uretfærdigt og du gerne må være der, kan du bede om en grund, men lad være med at svar igen og være ubehøvlet!
Hvis du er venlig kan det være du kan få lov til at træne der en anden gang!
Tag og hensyn til privat ejendom; der burde ikke gåes mere i dybden med det, da det er almindelig sund fornuft at man ikke befinder sig på privat ejendom.
Er du i tvivl om hvad der er privat og hvad der er offentligt, så spørg evt. den nærmeste person, hvis der er sådan en ledig.
Tag også hensyn til ting som evt. kan gå i stykker:
Både for dit helbred, da du kan komme galt afsted hvis tingene går i stykker og så kan du få en bøde/erstatningskrav for at have ødelagt det.
Hvis det sker så stå til ansvar for dine handlinger! Der er det ikke tidspunktet til at vise hvad du kan i Parkour!
- Er Parkour ulovligt?
Parkour er ikke direkte ulovligt i sig selv, men du kan godt gøre ulovlige ting mens du dyrker Parkour.
F.eks. kan du komme til at ødelægge ting, men forhåbenligt er du så moden at det ikke er med vilje og du vil stå til ansvar for det.
Kort og konkret: Parkour er ikke ulovligt på den måde, at en politimand kan gå over og smide dig væk for du laver Parkour i offentligheden, medmindre det er generende eller skadende!
- Hvor kan jeg træne?
Overalt!
Hele verden er din legeplads lige udenfor din dør og kun fantasien sætter grænser!
Du kan træne overalt; jo mere kreativ du er, jo flere muligheder kan du finde!
Alting behøves ikke at foregå i 10 meters højde, men som et godt begynder sted, og som alle har adgang til, så vil jeg råde dig til at finde en legeplads eller lign.!
En/din skole kan også være et sted med gode muligheder.
Hele dit lokale område er i det øjeblik du åbner øjnene op for Parkour, blevet hele din personlige legeplads; udnyt det!
Derudover - når du synes du har tømt det lokale for muligheder - besøg Hot-spots sektionen på Le-parkour.dk og se om der ligger nogen gode spots tæt på dig, som fanger din opmærksomhed.
^Der er også chance for at du vil møde andre Traceurs der.
Ligemeget hvor du er, vil der altid være noget at træne!
- Hvad for noget udstyr skal jeg have?
Hvis du vil dyrke Parkour i den reneste form, er din krop det eneste udstyr du har brug for.
Men grundet den hårde asfalt byerne er præget af vil jeg råde dig til at skaffe dig et par kondi/løbe sko.
Der findes kun få sko direkte designet til Parkour og indtil videre er mange af dem blevet til fiaskoer.
Alle fødder er forskellige fra hinanden, derfor er det vigtigt du finder en sko som opfylder fine behov!
Tal med din lokale sportsforhandler (få nogen til at anbefale forretninger) og fortæl dem hvad du skal bruge dine sko til og hvordan din fod er formet (lad dem tjekke din fod, det tager ikke lang tid og det gør alle sportsforhandlere nu om dage).
Fortæl at du dyrker Parkour; nogengange ved de delvist hvad det er og fortæl at den skal kunne modstå lidt pres, altså skal der være god obsorbering i.
Om vinteren kan det være koldt at lave Parkour uden handsker og nogen hænder kan direkte bliver skadet af det; så derfor vil jeg anbefale dig at købe nogen arbejds/havehandsker, som er ideel til Parkour, pågrund af deres gummiknopper, og samtidig er de billige. Et par holder ca. et måned og koster 15 kr., vinteren varer ca. 3 måneder = 15*3 = 45kr.
Men de kan findes billigere nogen steder!
Alt efter hvad dine forældre arbejder med, kan det også betale sig at høre om de kan skaffe nogen gratis!
Kan mine forældre f.eks.
Men om sommeren er det bedre ikke at bruge handsker da du er mere opmærksom på dine omgivelser og din følesans (vigtig sans) er mere skærpet!
^Og det er Parkour i renere form.

You type 525 characters per minute
You have 100 correct words and
you have 0 wrong words
http://speedtest.10-fast-fingers.com/
Redigeret af Qawl d. 19-06-2007 12:51 |
|
| Forfatter |
Sakse
Brugere

Antal indlæg: 1228
Bopæl: Overalt
| Lagt på d. 15-06-2007 20:21 |
|
|
Mit yndlings spørgsmål:
Er der en aldersgrænse for Parkour?
Hurtigt svar: Nej.
Langt svar: Du ville ikke forbyde et barn, der ikke kan gå, i at gå. Men hvis du ikke kan gå, så kan du ikke gå og derfor er det umuligt for dig at gå. Så hvis du ikke kan gå endnu, burde du måske overveje at lære at gå, men da denne proces i høj grad kan sammenlignes med parkour, så dyrker du jo faktisk livsstilssporten, når du forsøger at gå. Ligesom en traceur der dyrker parkour, når han forsøger at lære en ny bevægelse.
Det er dog anbefalet at man som ung, ikke tager for store fald eller overbelaster sin krop på anden vis, da dette skader dig og hindrer dig i fremtiden i at udføre kunsten. Din krop er stadig i udvikling indtil 20-års alderen og skader kan medføre hæmninger i kropsudviklingen, og give varige mén.
Hvis man er i tvivl om, at ens krop kan klare at tage de store hop og lange spring ofte, bør man kontakte en læge og finde ud af hvorvidt ens krop kan holde til det eller ej.
Kom til træning i Radiatorfabrikken! - Hørkær 1b, Herlev. Hver torsdag kl. 19 - 22
It is more important to know where you are going than to get there quickly. |
|
| Forfatter |
xabdullahx
Brugere
Antal indlæg: 472
Bopæl: Odense M
| Lagt på d. 04-07-2007 21:09 |
|
|
Ved
Le-Parkour.dk
- Hvilke regler er der her?
- Hvordan søger man?
Hvordan søger man skal være på anden pladsen, man skal lære at søge inden at oprette en tråd. Altså man skal ikke oprette et spørgsmål, også søge svar..
 |
|
| Forfatter |
Spank
Brugere

Antal indlæg: 399
Bopæl: Hobro (Nordjylland)
| Lagt på d. 05-07-2007 05:10 |
|
|
xabdullahx : Nej det synes jeg ikke den skal fordi man kan godt svare på en indlæg før man søger.
Hvis nogen skal byttes synes jeg det skulle være 3 og 4 så man lære at søge før man laver et indlæg. Og ikke at man skal lære at søge før man må svare på et indlæg.
Stay black!

"Parkour is not a rush, bitch"
"Flips is not parkour" - David Belle
"Flips is an important part of Parkour" - Daniel Ilabaca
".... Da jorden ikke var flad, opfandt man parkour" |
|
| Forfatter |
Phoenix
Brugere

Antal indlæg: 208
Bopæl: Frederiksberg
| Lagt på d. 16-07-2007 01:23 |
|
|
kunne godt fyre en 10 sider af , men gider simpelthen bare ikke ^^
Jeg ser ingen forhindringer... kun muligheder.
Parkour er noget der kommer indefra, og bliver beskrevet udenpå..
gennem fart, teknik, kontrol, balance, udholdenhed, styrke, selvtillid,
det fysiske og det psykiske
Kan du håndterer det , så kan du kalde dig selv en traceur. |
|
| Forfatter |
Woodo
Brugere

Antal indlæg: 540
Bopæl: Under din seng
| Lagt på d. 22-11-2007 10:43 |
|
|
Er guiden lagt op?
Ellers vil jeg lige bidrage med et par gode links. De er godt nok på engelsk, men de fleste burde kunne forstå dem:
http://www.wikihow.com/Get-Started-in-Parkour-or-Free-Running (God, men kort introduktion til parkour)
http://www.wikihow.com/Run-Up-and-Over-a-Wall (Halvdårlig guide til wall clim
http://www.wikihow.com/Do-a-Tic-Tac-270-Wall-Climb-in-Parkour (Halvdårlig guide til 270 -> wall clim
http://www.urbanfreeflow.com/fundamentals/fundamentals.htm (Free running side med gode guides til det grundlæggende)
http://www.strengthcats.com/JDfabulous15.htm (Guide til højere hop)
The street is the most versatile canvas, so far
Come over to the light side, my young aprentice!]<-- Clicky, clicky. Five dollarh...

Redigeret af Woodo d. 22-11-2007 10:44 |
|
| Forfatter |
ccschmidt
Brugere

Antal indlæg: 542
Bopæl: Haslev (24 km fra Næstved)
| Lagt på d. 22-11-2007 18:41 |
|
|
har ik meget tid så svare lige på de første 3
Parkour's Historie
- Hvad er Parkour?
Parkour er en måde at komme fra A til B i en så lige linje som muligt
- Hvor startede det?
I en forstad til Paris som hedder Lillies
- Hvem er skaberen af Parkour?
Raymond Belle (David Belle's far) opfandt det i Vietnam, han var udstadtioneret som brandmand der.
David Belle er skaberen af moderne Parkour.
Sébastian Foucan er skaberen af Free running, er der mange der siger men han omtaler Free running som Le Parkour i dokumentaren JUMP LODON. Han omtaler det som free running når han taler engelsk men le parkour når han taler fransk
"gør dig parat til at dø, for først der er du klar til at leve" - Anders "Anden" Matthesen
 |
|
| Forfatter |
Bla
Brugere

Antal indlæg: 1043
Bopæl: Hobro, Nordjylland
| Lagt på d. 22-11-2007 20:58 |
|
|
Hvor får folk fra at det skal være i en så lige linie så muligt? Jeg har aldrig læst det nogen steder, selvom der er mange(som CCSCHIMDT) der siger det.. Er det mig det har misset noget eller?
You type 522 characters per minute
You have 96 correct words
and you have 3 wrong words
http://speedtest.10-fast-fingers.com/ |
|
| Forfatter |
ccschmidt
Brugere

Antal indlæg: 542
Bopæl: Haslev (24 km fra Næstved)
| Lagt på d. 22-11-2007 21:37 |
|
|
se dokumentarende med sébastian foucan
de hedder:
jump britan og jump london, jeg skulle mene at det er i jump lodon
han siger; "you must never go backwards"
men jeg læste det første gang i et extreme sports blad
"gør dig parat til at dø, for først der er du klar til at leve" - Anders "Anden" Matthesen
 |
|
| Forfatter |
Bla
Brugere

Antal indlæg: 1043
Bopæl: Hobro, Nordjylland
| Lagt på d. 23-11-2007 21:52 |
|
|
CCSCHMIDT, har set begge dokumentare, og det er meget muligt at han har sagt "You must never go backwards."
Men "You must never go backwards." betyder langt fra "Du skal løbe i en så lige linie så muligt" så ved ikke hvorfor du blander det ind.
Og sikke dog et mærkeligt blad.. Er der andre der har læst det andre steder? (:
You type 522 characters per minute
You have 96 correct words
and you have 3 wrong words
http://speedtest.10-fast-fingers.com/
Redigeret af Bla d. 23-11-2007 21:55 |
|
| Forfatter |
DOCLOC
Brugere

Antal indlæg: 712
Bopæl: KBH 2300 Amager / Malmö Svägertorp
| Lagt på d. 23-11-2007 22:22 |
|
|
Skaberen er Raymond Belle bare tjek teamjiyo.dk der står alt om parkour's historie
nu spiller jeg basket..
LAURENT = NEVER GIVE UP
[img]<a href="http://speedtest.10-fast-fingers.com" style="display: block; width: 300px; height: 100px; background: url('http://speedtest.10-fast-fingers.com/img/badge1.png' no-repeat; padding-top: 50px; padding-left: 60px; color: #009933; font-weight: bold; text-decoration: none; font-family: Times New Roman, Arial, serif; font-size: 40px;">2 words</a><p><a href="http://speedtest.10-fast-fingers.com">Speed test</a></p>[/img] |
|
| Forfatter |
DOCLOC
Brugere

Antal indlæg: 712
Bopæl: KBH 2300 Amager / Malmö Svägertorp
| Lagt på d. 23-11-2007 22:23 |
|
|
alt det du leder efter står faktisk på teamjiyo.dk 
nu spiller jeg basket..
LAURENT = NEVER GIVE UP
[img]<a href="http://speedtest.10-fast-fingers.com" style="display: block; width: 300px; height: 100px; background: url('http://speedtest.10-fast-fingers.com/img/badge1.png' no-repeat; padding-top: 50px; padding-left: 60px; color: #009933; font-weight: bold; text-decoration: none; font-family: Times New Roman, Arial, serif; font-size: 40px;">2 words</a><p><a href="http://speedtest.10-fast-fingers.com">Speed test</a></p>[/img] |
|
| Forfatter |
V34
Administratorer

| Lagt på d. 23-11-2007 22:23 |
|
|
Alt hvad jeg leder efter står på Wikipedia. Mere troværdig kilde.
"Men hvis du ér en kat, vil du jo nødigt blive sammenlignet med en bøffel ^^" - Qawl |
|
| Forfatter |
himtraldi
Brugere

Antal indlæg: 54
Bopæl: søhus Odense N
| Lagt på d. 01-12-2007 22:03 |
|
|
det var også det jeg brugte i sin tid
hvorfor løbe når man kan gå
men...
hvorfor gå når man kan løbe, hoppe, kravle og klatre
hele verden er min legeplads
parkour
"jeg kan ikke lade vær"
Parkour er lidt ligesom stoffer, det er bare heldigt for os, at det er gratis. -Icey
Redigeret af himtraldi d. 01-12-2007 22:07 |
|
| Forfatter |
Qawl
Brugere

Antal indlæg: 2486
Bopæl: Ballerup
| Lagt på d. 01-12-2007 23:21 |
|
|
|
V34 skrev:
Alt hvad jeg leder efter står på Wikipedia. Mere troværdig kilde.
Hi'hi, jaa 

You type 525 characters per minute
You have 100 correct words and
you have 0 wrong words
http://speedtest.10-fast-fingers.com/ |
|